“Indulis un Ārija” Liepājas teātrī. Vērtē kritiķi

Foto: Ziedonis Safronovs. Skats no Liepājas teātra izrādes "Indulis un Ārija"

Foto: Ziedonis Safronovs

Jau 2014. gada septembrī Liepājas teātrī pirmizrādi piedzīvoja viens no Raiņa un Aspazijas 150. jubilejas gada jauniestudējumiem – Raiņa “Indulis un Ārija”.

Režisors un horeogrāfs Sergejs Zemļanskis (Krievija) Raiņa lugu izvēlējies stāstīt kustību valodā un radījis unikālu iestudējumu – izrādi bez vārdiem, kurā aktieri izstāsta stāstu, izmantojot vien ķermeņa valodu.

Iestudējuma pieteikums bija viens no trijiem, kas uzvarēja radošajā konkursā “Modini kanonu! Rainis un Aspazija”, kuru rīkoja Latvijas Rakstnieku savienība, Latvijas Teātra darbinieku savienība, Starptautiskā Rakstnieku un tulkotāju māja, Memoriālo muzeju apvienība. To finansēja VKKF un Latvijas Republikas Kultūras ministrija.

Izrāde nominēta raidījuma “100g kultūras” balvai “Kilograms kultūras 2014″ trešā ceturkšņa balsojumā nominācijā “Teātris”!

Foto: Ziedonis Safronovs

Foto: Ziedonis Safronovs

“Atsacīšanās no Raiņa vārda ir bijusi Liepājas teātra izvēle un uzdrošināšanās. Visticamāk, liepājnieki rēķinājās, ka būs zaudējumi, un būs arī pārmetumi par lugas jēgas sašaurināšanu. Vai bija vērts? Noteikti. Jo radusies jaudīga un enerģētiska izrāde, kas vēl pirms gada būtu pavisam citāda,” raksta teātra zinātniece Edīte Tišheizere. Recenzijas teksts pilnā apjomā lasāms žurnāla “Teātra Vēstnesis” 2014. gada trešajā numurā vai Liepājas teātra mājaslapā.

Laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Kultūrzīmes” liepājnieku izrāde tiek saukta par sezonas intriģējošāko notikumu, kas atmet runātajam vārdam raksturīgo tiešumu un vienlaikus dekoratīvismu. “Tieši šādi – par galveno izteiksmes līdzekli kļūstot aktieru ķermeņa valodai un izrādes vizuālajam ietērpam – latviešu dramaturģijas klasiku interpretējusi viesmākslinieku komanda no Krievijas,” publikācijā “Dzīve kā kaujas lauks” raksta Ieva Gržibovska.

Foto: Ziedonis Safronovs

Foto: Ziedonis Safronovs

“Sergeja Zemļanska iestudētajā izrādē valoda it kā pārģērbjas citās drēbēs, vārdi un frāzes nesastāv no burtiem un skaņām, bet no kustībām, kuras katrs skatītājs nolasa saskaņā ar savu pieredzi un kultūras kontekstu,” laikrakstā “Diena” pēc pirmizrādes raksta Latvijas Kultūras akadēmijas profesore, teātra kritiķe Valda Čakare.

Savukārt portālā “Kroders.lv” publicēta baleta un kustību izrāžu kritiķes Intas Balodes recenzija “Nedejojiet, nerunājiet, bet lieciet visu saprasts un sajust”. Viņa raksta: “Liepājas teātris kļuvis par labu piemēru tam, ar ko atšķiras darbs rezidences tipa apstākļos no ikdienas virpuļa. Mākslinieki aizbrauc uz Liepāju, nevar izskraidīt katru dienu uz Rīgu un tāpēc nav aizņemti ne ar ko citu kā tikai topošo izrādi. Tas saliedē trupu un dod procesam spriegumu un intensitāti. Kur nu vēl, ja ne šādā vidē ļauties eksperimentam, kurā gan aktieriem, gan Rainim tiek aizvērtas mutes.”

Kustību izrāde “Indulis un Ārija” ir daļa no Raiņa un Aspazijas 150. gadadienas programmas. Izrādes tapšanā piedalījušies scenogrāfs/kostīmu mākslinieks Maksims Obrezkovs (Krievija), komponists Pāvels Akimkins (Krievija), horeogrāfa asistente, pedagoģe, repetitore Poļina Pšindina (Krievija), scenārijs – Vladimirs Motašņovs, Sergejs Zemļanskis (Krievija). Gaismu mākslinieks – Mārtiņš Feldmanis. Induļa lomā Mārtiņš Kalita, turpmākajās izrādēs Ārijas lomā Liene Grava. Iestudējumā izmantoti Raiņa dzejoļi „Dvēsele bez ziedu” un „Čir!”


loading